Список міжнародних публікацій викладачів
Конференції, проєкти та програми
Кафедра проводить плідну роботу щодо підготовки кадрів вищої кваліфікації. На кафедрі відкрито аспірантуру зі спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти, з 2015 року зі спеціальності 015 Професійна освіта.
Під керівництвом викладачів кафедри проводяться конференції студентів та молодих науковців, учителів-практиків, за результатами яких випускаються щорічні наукові збірники:
«Модернізація освітнього процесу в сучасній школі» (з 2014 р.)
«Сучасні проблеми навчання і виховання» (з 2008 р.)
«Педагогічний альманах «Моє покликання – Вчитель»» (з 2009р.)
У 1950 році на кафедрі було засновано наукову школу Р. І. Хмелюк, у межах якої досліджувалися різні напрями підготовки вчителя національної школи. З 1998 року продовжувала втілювати в життя наукові ідеї та педагогічні заповіти фундатора педагогіки вищої школи її учениця і послідовник З. Н. Курлянд, як очолила кафедру педагогіки.
У межах наукової проблематики кафедри педагогіки «Інтегративні технології формування і розвитку особистісних і професійних якостей майбутніх фахівців» (2010-2014 рр.) особливий інтерес становлять питання про формування позитивної Я-концепції вчителя, розвиток особистісних та професійно-значущих рис майбутніх учителів, досягнення доцільного оптимуму емоційності в професійно-педагогічній професійної мобільності, професійної усталеності,
педагогічної фасилітації, інтелектуальної активності, професійно-ціннісних орієнтацій, творчого мислення, навичок пошуково-дослідницької діяльності, естетичного світогляду діяльності, проблема побудови креативного освітнього простору закладів освіти.
Відповідно до наукової теми розроблено й апробовано:
- класифікацію дидактичних ігор на підставі психічних процесів, спрямованих на розвиток пізнавальної активності молодших школярів;
- структурно-функціональну модель підготовки вчителів образотворчого мистецтва до професійної діяльності в умовах культуро творчого середовища школи;
- методику застосування середовищного підходу у професійній діяльності вчителя образотворчого мистецтва;
- модель і методику підготовки майбутніх учителів початкової школи до формування соціально-ціннісних орієнтацій у молодших школярів;
- методику підготовки майбутніх учителів початкових класів до формування логічного мислення молодших школярів;
- методику організації роботи з молодими вчителями в умовах загальноосвітнього навчального закладу після закінчення вищого навчального закладу;
- технологію підготовки майбутніх учителів цього фаху до застосування тренінгів у навчальному процесі загальноосвітньої школи;
- теоретичні положення щодо організації професійного навчання й виховання інженерно-технічних кадрів, гуманітаризації їхньої професійної підготовки у вищому навчальному закладі.
- структуру алгоритмічної діяльності майбутніх учителів суспільно-гуманітарного напряму;
- методику формування педагогічної фасилітації майбутніх учителів у процесі навчання у вищому навчальному закладі;
- модель і методику організації творчої діяльності студентів вищих технічних навчальних закладів у процесі вивчення природничо-математичних дисциплін;
- педагогічні умови організації пошуково-дослідницької діяльності майбутніх учителів гуманітарного профілю з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.
З 2009 року на кафедрі функціонує науковий семінар з попередньої експертизи докторських і кандидатських дисертацій педагогічного напряму.
З 2015 по 2019 роки викладачі кафедри досліджували різні аспекти наукової теми «Мультиплікативна парадигма професійного становлення фахівців». Різноманітна проблематика в межах наукової теми постійно обговорювалася на міжкафедральному науковому семінарі університету. За їх результатами співробітники кафедри виступали з доповідями на наукових конференціях різного рівня, публікували статті в наукових і науково-методичних вітчизняних і зарубіжних виданнях.
Отримано такі основні теоретичні і практичні результати:
- науково обґрунтовано концепцію мультиплікативності професійного становлення майбутніх учителів в освітньому середовищі закладу вищої освіти. Розкрито сутність місії вчителя у вимірах акмеологічного підходу. Доведено мультиплікативний ефект антропологічного, особистісного, акмеологічного, культурологічного, аксіологічного підходів у професійному становленні майбутніх учителів;
- визначено методологічні підходи до формування екокультурної компетентності майбутніх учителів в освітньому процесі вишу в аспекті
мультиплікативної парадигми. Встановлено, що екокультурна компетентність – це системна інтегративна якість особистості, яка характеризує здатність вирішувати різного рівня проблеми і завдання в життєвих ситуаціях та професійній діяльності на підставі сформованих цінностей, мотивів, досвіду, індивідуальних особливостей, потреб;
- розкрито сутність мультиплікатівності акмеологічного, особистісно-діяльнісного та аксіологічного підходів у професійному становленні майбутніх учителів, що передбачають упровадження в освітній процес педагогічних закладів вищої освіти засобів педагогічного моделювання, спрямованих на формування в них професійно-пізнавального інтересу до педагогічної діяльності засобами мультимедійних технологій. Виявлено, що головна перевага мультимедійних лекцій полягає в можливості використання інтерактивної взаємодії викладача, як з програмним засобом, так і одночасне спілкування зі студентською аудиторією;
- доведено мультиплікативний ефект впровадження фасилітаційної та вітагенної технологій у професійному становленні майбутніх фахівців. Розглянуто зміст інтерактивних методів навчання для розвитку критичного мислення, творчих здібностей, інтелекту студентів. Апробовано програмові модулі роботи з майбутніми фахівцями, які підтвердили ефективність методики роботи, що заснована на педагогіці співробітництва.
Значущість роботи полягає в розробленні науково-методичного забезпечення і впровадження освіт
освіти інтерактивних методів навчання, що ґрунтуються на мультиплікативній парадигмі.
З 2020 року професорсько-викладацький склад кафедри розпочав роботу над новою науковою темою «Проєктування професійного становлення майбутніх фахівців в умовах університетської освіти». Робота виконується відповідно до стратегічних напрямів розвитку освіти, що визначено законами України «Про освіту», «Про вищу освіту», положеннями Національної стратегії розвитку освіти в Україні на період до 2021 року, тематики прикладних досліджень у галузі природничих, суспільних і гуманітарних наук; рішення Вченої ради Університету Ушинського» (протокол № 5 від 26.12.2019 року).
Наукові та науково-методичні праці співробітників педагогічного колективу свідчать про високий професійний рівень викладачів, сприяють удосконаленню навчальних курсів.